ویدیو: گفتگو با تریبون نیوز در حاشیه رویداد اینوتکس ۲۰۲۳ درباره فاصله ایران با جهان

در حاشیه نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۳ و پس از پنل گفتگویی درباره اینترنت طبقاتی در فروم حکمرانی، با خبرنگار تریبون‌نیوز گفتگویی داشتم درباره وضعیت اکوسیستم استارتاپی، اینترنت طبقاتی، فاصله تکنولوژیک ایران با جهان و امید به آینده. در این گزارش گفتم اینوتکس چه از لحاظ کیفیت و چه از نظر کمیت. باید ۱۰ برابر چیزی باشد که امروز می‌بینیم. گفتم در مقایسه با کشورهای منطقه (چه برسد آمریکا و چین و روسیه) سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نوآورانه خنده‌دار است. و با تأکید بر اینکه در این جهان نمی‌شود چیزی را بست گفتم اگر از تاریخ درس بگیریم، امیدوار خواهیم بود.

گزارش تربیون نیوز: پس از شروع دور جدید محدودیت‌های اینترنت در کشور، طرحی تحت عنوان اینترنت طبقاتی مطرح شد. طرحی که با مخالفت بسیاری از فعالان حوزه‌ی فناوری و استارتاپی کشور مواجه شد. حامد بیدی؛ فعال حوزه‌ی استارتاپی در حاشیه‌ی نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۳ به تریبون‌نیوز گفت: «طرح اینترنت طبقاتی موضوع داغ این روزها است که اعتراضاتی به آن بوده و هست. در پنلی که امروز هم در اینوتکس برگزار شد، به مشکلات و مضرات این طرح اشاره کردم. نکاتی که امروز به آن اشاره شد جزو بدیهات است اما متاسفانه وقتی در دیالوگ با پاردایمی که اصرار دارد تا نظم خود را ادامه دهد و پارادایم نوین دیجیتال را نپذیرد قرار می‌گیریم، متوجه می‌شویم چقدر فاصله  بین این دیدگاه‌ها است».

او همچنین درباره‌ی زیرساخت‌های اینترنت برای اقتصاد دیجیتال گفت: « بحث اینترنت مثل آب است برای ماهی‌ها در حوزه‌ی کسب‌وکارها. این مسئله در حوزه‌ی اقتصاد دیجیتال و اکوسیستم استارتاپی اهمیت بیشتری دارد. هرچند اقتصاد ما بسیار کوچک و حجم سرمایه‌گذاری‌ها در آن در مقایسه با سایر کشورها خنده‌دار و پایین است، بعضی از بازیگران همچنان سعی دارند دوام بیاورند و ادامه دهند».

بیدی در ادامه افزود: «کل رویکرد حکمرانی در همه‌ی زمینه‌ها نیاز به بازنگری دارد. این مسئله‌ای است که بسیاری از نحبگان و اندیشمندان کشور به آن اشاره کرده‌اند اما به نظر نمی‌رسد که در حال وقوع آن باشیم. این مسئله نگران کننده است و در حال تماشای نتیجه‌ی آن هستیم. اگر این مسیر ادامه پیدا کند، ضربه‌های خواهیم خورد که جبران ناپذیر است. نیروی انسانی متخصص کشور در حال مهاجرت است و به بخش‌های مختلفی از این جهت آسیب می‌رسد».


منتشر شده در تاریخ

در موضوع

,

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *